Krakowska kampania społeczna zachęcająca do odpoczynku zadebiutowała dokładnie rok temu pod Smokiem Wawelskim. W ostatnią sobotę w tym samym miejscu wolontariusze świętowali razem z mieszkańcami pierwsze urodziny.

urodziny2

13242085_1359935040687126_210944344_o

Podczas roku kilkaset osób usiadło na Sobotniej Sofie, a ok. 300 z nich przyznało, że jest zmęczona. Biały mebel stanął w takich miejscach, jak ul. Szewska, Floriańska czy Plac Centralny. Wolontariusze zachęcają nie tylko do odpoczynku, ale też radzą, jak odpoczywać efektywnie. Wszystko jest nagrywane i publikowane w internecie.

Pamiętam, kiedy rok temu zastanawialiśmy się, czy innowacyjna forma, zachęcająca Krakowian do zwierzeń przed kamerą, ma szansę przyjąć się w naszym mieście – wspomina Michał Rakowski, pomysłodawca kampanii. Zainteresowanie przerosło jednak oczekiwania organizatorów i jest porównywalne z tym w Londynie, skąd pochodzi zapoczątkowana w 2013 roku akcja. Tam również ok. 95 proc. przepytywanych gości stwierdziło, że jest przemęczonych.

Pierwsi w Polsce

Sobotnia Sofa to pierwsza w Polsce kampania społeczna zachęcająca do odpoczywania i zrównoważonej pracy („nie do lenistwa”, zastrzegają pomysłodawcy). W najbardziej zatłoczonych miejscach Krakowa młodzi wolontariusze rozstawiają białą, wygodną sofę, której nie sposób przeoczyć. Wybierają miejsca, w których ludzie są zabiegani.

W ciągu ostatniego roku wolontariusze rozstawili sofę 12 razy. Rozdali 50 litrów schłodzonej wody w najbardziej upalne soboty. Na ubraniach przechodniów przyczepili 1 360 naklejek z uśmiechniętą buźką, mających zachęcać do bycia uprzejmym dla innych. Kampania, którą zapoczątkowano 16 maja 2015 roku, cieszy się też dużym powodzeniem w internecie. Filmiki w portalu YouTube zanotowały już 5 341 wyświetleń, fanów na Facebooku Sobotnia Sofa zebrała natomiast 563.

Każda rozmowa kończy się wyzwaniem, aby przez następne 6 dni dobrze, ciężko i mądrze pracować. Proponujemy też, żeby w piątkowy wieczór wyłączyć telefony, zamknąć komputery i się wyciszyć, rezerwując 24 godziny na odpoczynek, rodzinę, przyjaciół bądź pomaganie innym – zdradza Rakowski.

Roczek Sobotniej Sofy świętowano pomimo deszczu. Był tort tiramisu, gadżety urodzinowe oraz napoje. Najlepszym prezentem dla wolontariuszy była chyba krótka relacja o wydarzeniu w Teleexpressie, który ogląda blisko 3 mln ludzi.

Co ciekawe, i wcześniej media interesowały się kampanią: niejednokrotnie udzielaliśmy wywiadów Radiu Kraków. Piękną galerię opublikowała krakowska Wyborcza. Pisał o nas Onet, Dziennik Polski, Gazeta Krakowska czy miesięcznik Znaki Czasu.

Dziękujemy

Sobotnia Sofa to kampania społeczna prowadzona non-profit przez grupę przyjaciół. W sprawach formalnych wspomaga nas organizacja pożytku publicznego Chrześcijańska Służba Charytatywna, a sponsorem jest krakowska parafia Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Obie dały nam dowolność w tym co robimy. Serdecznie dziękujemy za wsparcie!


Znajdź nas na:

www.SobotniaSofa.pl

www.fb.com/SobotniaSofa

www.youtube.com/c/SobotniaSofaPL

www.instagram.com/SobotniaSofa

www.twitter.com/SobotniaSofa